Thursday 18 July 2013

gemuk!!! ooohh TIDAK!!!

PUNCA KEGEMUKAN


 
Menurut laporan NST 29/9/06, Malaysia mempunyai jumlah rakyat gemuk yang paling ramai di Asia. Adakah berita ini menakutkan? Jumlah rakyat Malaysia yang gemuk melebihi jumlah di beberapa negara maju, antaranya Jerman dan Perancis. Di sepanjang 10 tahun yang lepas, jumlah tersebut telah meningkat sebanyak sekali ganda. Ianya membawa kepada peningkatan jumlah pesakit hipertensi dan kencing manis.

Menurut kajian MySoN, sebab utamanya ialah kesenangan hidup dan gaya hidup tidak sihat. Antaranya makan terlalu banyak, terutamanya makanan segera dan minuman berkarbonat; suka naik lif (walaupun satu tingkat), dan tiada atau terlalu sedikit bersenam.

Kita semua tahu makan berlebihan, gaya hidup tidak sihat dan kurang senaman boleh menyebabkan kegemukan. Persoalannya kenapa kita membiarkan ianya berlaku? Adakah kita suka dengan keadaan ini. Sudah tentu tidak, kita suka badan yang slim.
 

 



 

 


Pemakanan yang tidak sihat


Contoh bagi makanan yang tidak sihat adalah seperti roti canai ,teh tarik, nasi lemak dan sebagainya.


Perkara yang membimbangkan ialah makanan yang tidak sihat dengan perlahannya telah menjadi sarapan bagi lapisan masyarakat kita.


Genetik



Kegemukkan boleh diturunkan dari generasi sebelumnya kepada generasi berikutnya di dalam sesebuah keluarga.


Disebabkan itu kita seringkali menemui ibu bapa yang gemuk cenderung mempunyai anak-anak yang mempunyai saiz yang sama dengan mereka.


Hal ini berlaku apabila ibu yang mengalami obesiti hamil. Pada waktu itu,berlakulah perkongsian sel lemak dengan bayi dikandung oleh mereka,maka unsur sel lemak yang berjumlah besar akan diturunkan kepada si bayi sewaktu dalam kandungan. Maka tidak hairanlah bila bayi yang lahir memiliki unsur lemak tubuh yang relatif sama dengan si ibu.


Pengambilan gula berlebihan



Pengambilan gula berlebihan ditambah dengan tabiat malas bersenam juga mendedahkan seseorang itu kepada pelbagai risiko kesihatan.


Misalnya, gula boleh menjejaskan platelet darah yang mungkin menjadi punca masalah jantung



Budaya makan pada lewat malam


Tahukah anda bahawa Malaysia antara negara yang mempunyai pelbagai jenis variasi makanan.


 Kebanyakkan peniaga restoran makanan menjalankan perniagaan mereka hingga lewat malam atau 24jam.

Implikasinya kebanyakkan masyarakat mudah untuk mendapatkan pelbagai jenis makanan tanpa mengira khasiat yang terkandung dalam makanan tersebut.


Hal ini menyebabkan golongan yang makan pada lewat malam mempunyai tenaga yang berlebihan dari yang diperlukan oleh badan mereka.


Tenaga tersebut akan bertukar menjadi sel-sel lemak yang akan disimpan dalam tubuh.


Jika sel-sel lemak itu dikumpul dan berada dalam kuantiti yang banyak tanpa melakukan sebarang aktiviti yang boleh mengurangkan kuantiti lemak tersebut,maka seseorang itu akan mengalami obesiti.




Pengaruh emosi yang tidak stabil



Pengaruh emosi juga antara punca berlakunya obesiti.


Menurut kajian yang dijalankan oleh pakar kesihatan,kebanyakkan individu yang mengalami tekanan obses untuk makan makanan dalam kuantiti yang banyak tanpa mengambil kira kandungan makanan tersebut.


Bagi mereka, dengan makan sesuatu akan mengurangkan rasa tekanan yang dialami.


Jadi, tidak hairanlah mereka akan mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak dan risiko untuk menghidap obesiti adalah tinggi.
 
 
 
 
 
 
CEGAH SEBELUM TERLAMBAT dengan SET SLIMMING DARI SHAKLEE
 
  • Detox

    • proses membersihkan lendir, toksin, lemak yg melekat di dinding usus supaya dapat menyerap nutrien secara optimum.
  • Bakar Lemak

    • Pembakaran dan pemecahan lemak adalah penting supaya dinding membrane tidak diselaputi lemak.
  • Protein

    • meningkatkan metabolisme, perkembangan otot, kawal otot bebas lemak dan membakar kalori.
     
     
     
     
     
    ATAU
     
     
     
     
    ATAU
     
     
     

     
     
     
    HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT DAN HARGA ISTIMEWA
    0197908455/0197918455 FAEZAH @ EMAIL redmummyshop@gmail.com @ add FB Nor hafaezah ab halim https://www.facebook.com/hafaezah?ref=tn_tnmn @ like page https://www.facebook.com/sehatdenganshaklee?ref=ts&fref=ts
     
    

    No comments:

    Post a Comment