Tuesday 16 July 2013

Harian Metro : wanita berjanggut 'buang purdah'

 
 
 
Jakarta: Selepas 19 tahun ‘bersembunyi’ di sebalik purdah akhirnya seorang ibu nekad mendedahkan keunikan dirinya kepada umum semalam.
Agustina Dorman, 38, bertindak menyorokkan wajahnya sejak sekian lama bagi mengelak dua anaknya diejek atau dimalukan.

Sebenarnya sebelum ini Agustina tidak mengalami sebarang masalah dan dia hidup sama seperti wanita lain.

Bagaimanapun sejak melahirkan anak pertamanya, Agustina mendapati berlaku perubahan pada dirinya apabila dia ditumbuhi janggut. Disebabkan keanehan itu Agustina mengenakan purdah setiap kali berada di luar rumah bagi mengelak orang lain mempersenda anaknya.

Menetap di Kampung Penaga, Agustina terus berkeadaan begitu sehingga dia mengubah fikiran semalam dan nekad tidak mahu mempedulikan pandangan orang lain.

Menurut Agustina, selain janggut dia juga ditumbuhi misai dan bulu dada.

Katanya, pada peringkat awal dia cuba mencukur atau memotong janggut itu, tetapi gagal kerana mengalami kesakitan amat sangat.

“Akhirnya saya membiarkan ia tumbuh begitu saja,” katanya.

Agustina mengambil keputusan mendedahkan keunikan dirinya itu apabila anak sulungnya diejek penduduk setempat yang mengetahui keadaannya itu.
Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/17
 
KENAPA IANYA TERJADI????
 


Dalam istilah perubatan, keadaan yang mana pertumbuhan bulu yang lebih lebat pada wajah wanita berbanding wanita lain secara umumnya, disebut sebagai ‘hirsutisme’. Hirsutisme biasanya berkaitan dengan berlakunya ketidakseimbangan atau gangguan hormon dalam tubuh. Namun, keadaan ini sering ditemui. Contohnya di Amerika Syarikat, kira-kira 10% daripada seluruh populasi wanita mengalami hirsutisme.

Bagi menilai keadaan hirsutisme yang dialami, biasanya doktor akan memeriksa bagi mengenal pasti adakah keadaan itu disebabkan oleh masalah kesihatan tertentu, atau pun tidak. Namun, hirsutisme juga boleh terjadi tanpa sebarang gangguan penyakit atau tidak diketahui sebabnya, yang disebut sebagai hirsutisme idiopati.

Antara penyakit yang boleh mencetuskan hirsutisme ialah Sindrom Ovari Polisistik (PCOS) hiperplasia adrenal kongenital (CAH) dan tumor pada kelenjar anak ginjal atau tumor ovari. Jika hirsutisme mula terjadi semasa masuk usia baligh, maka biasanya penyebabnya ialah masalah kesihatan yang relatif ringan atau tidak terlalu serius. Tetapi, jika ia mula timbul pada lewat usia (lebih daripada 45 tahun) maka ada kemungkinan wujudnya penyakit serius seperti tumor atau kanser.

Untuk mengatasi keadaan ini, seelok-eloknya pergilah berjumpa doktor pakar obstetrik dan ginekologi terlebih dahulu.  Doktor akan memeriksa kadar hormon pesakit sebelum melakukan pemeriksaan fizikal serta ujian ultrasonografi, sekiranya perlu.  Pemeriksaan  ini harus dilakukan terutamanya apabila kawasan pertumbuhan rambutnya melibatkan sebahagian besar bahagian pipi dan atas bibir (misai).

Untuk menghilangkan bulu, anda boleh saja mencabutnya atau menggunakan kaedah melilin (waxing).  Namun cara yang paling berkesan ialah dengan menemukan diagnosis perubatan dan melakukan rawatan terhadap masalah yang menyebabkan terjadinya hirsutisme. Setelah puncanya (sekiranya ada) dirawat, barulah proses pembuangan bulu secara melilin dan mencabutnya boleh dilakukan.

Semoga penjelasan yang diberikan dapat membantu.

Dr. Janfrional

KEPADA WANITA DI LUAR YANG MEMPUNYAI MASALAH GANGGUAN HORMON BOLEH MENGAMBIL SET SHAKLEE...antaranya

GLA complex


fungsinya :
1. mengurangkan symptom seperti gatal bengkak mengelupas kekeringan dan symptom sakit sendi
2. mengimbangi hormone dan menurunkan paras kolestrol
3. berkesan untuk kemurungan kesakitan payudara dan masalah berkaitan PMS

carotomax

fungsinya:
1. sumber vitamin A dari buah dan sayuran
2. menggalakkan kesihatan mata, prostat, serviks, paru-paru dan jantung
3. menghalang kanser dan penuaan

SOY PROTEIN ISOLATE POWDER (ESP)


Fungsinya terdiri daripada protein & fungsi utama protien adalah untuk membina sel-sel baru dan membaiki sel-sel lama. Sel adalah unit terkecil dalam badan kita. Sel membentuk Tisu. Tisu membentuk organ & organ membentuk sistem. Oleh itu, kalau kita nak sistem yang baik, kita perlu baiki sel dulu iaitu unit yang paling asas. Protein adalah makronutrient yang paling penting untuk badan kita. Tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibody, enzim, hormon, haemoglobin dan sel-sel badan kita semuanya terdiri daripada protein. 

HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT DAN HARGA ISTIMEWA 0197908455/0197918455 FAEZAH atau EMAIL KE redmummyshop@gmail.com atau add FB Nor hafaezah ab halim

No comments:

Post a Comment